Tak, fordi du læste med

Hvad drikker internetpirater? CD-rom! Vores projekt handler om Coding Pirates Game Jam i Aarhus, hvor vi på en legene og sjov facon ønsker at fange børn og unges opmærksomhed. Vores mål er, at eventet den 18.-19. november skal have udsolgt alle 100 pladser. Vi vil derfor øge kendskabet til Game Jam i Aarhus, men hvordan var det nu lige, vi ville gøre det? Læs videre og få en opsummering her.

Coding Pirates udvikler børn og unges IT-kundskaber, hvor de lærer at kode deres egne spil. To gange om året afholder Coding Pirates ”Game Jam”. Her konkurreres der om, hvilken gruppe, der udvikler det bedste spil på 24 timer. Game Jam i Aarhus har imidlertid nogle udfordringer i år, da Odense, hvor der før er kommet deltagere fra, får deres eget Game Jam. Derfor har vi i vores projekt fokus på at promote det nationale Game Jam i Aarhus til november.

Vores gruppe består af seks kandidatstuderende fra studieretningerne litteraturhistorie, medievidenskab og journalistisk. Vi har derfor en bred vifte af forskelligartede teoretiske og praktiske egenskaber, vi kan trække på. Trods de forskellige studieretninger har vi det tilfælles, at vi alle interesserer os for formidling til børn, som er gavnligt, når vi skal lave web- og viralkommunikation til Coding Pirates Game Jam.

Vores virale kommunikationsprojekt er forankret i en video, hvor Asger, forklædt som piraten Captain Hack, skal indgå i et spilunivers i Aarhus by. Spillet går ud på, at piraten skal indsamle bogstaver, så han kan stave til Game Jam. Herefter zoomes der ud på en PC-skærm, hvor det fremkommer, at det er et barn, der har programmeret spillet med teksten ”Vil du også lave dit eget spil? Så kom til Game Jam”.

Webkommunikationsprojektet viser en konkret plan, som Game Jam kan bruge op til eventet og til kommende års Game Jam. Her vil vi skabe et ungdommeligt univsers baseret på humor. Konkret skal vores webprodukt indeholde korte videoformater med Captain Hack bamsen, der også bruges i vores video, underholdende Memes og forberedelsesposts for eventet.

Vores DBR-proces er udviklet i et spændningsfelt mellem vores mål og de benspænd, vi selv har skabt i forbindelse med vores gamificationsidé og er underlagt ud fra Coding Pirates’ ønsker for projektet. Vores projekt tager udgangspunkt i en model, hvor vi har skabt viden omkring vores kunde og lavet idégenerering ud fra Coding Pirates’ ønsker. For at udvikle vores idé har vi blandt andet lavet flere forskellige brainstorms, DBR grid samt storyboards for at se, hvad der kan fungere.

Men hvad skal der ske for vores projekt i den nærmere fremtid? Vi skal have piratskibet sikkert i havn og derfor skal vi nu ud i det praktiske arbejde, hvor vi skal på optagelser med Captain Hack sideløbende med, at vi vil færdigudvikle vores webkommunikation med videoer, der snarligst skal lægges på deres Facebookside.