Design Based Research (DBR) processen

Vores design er udviklet i spændingsfeltet mellem vores mål for opgaven og de benspænd, vi er underlagt. Vi har med vores problemstilling for øje, benyttet Design Based Research-metoder af blandt andet Edelsons Design Research: what we learn when we engage in design (2009). Ifølge Edelson går der forud for ethvert design visse beslutninger, som skal underbygge resultatet af processen. Disse indebærer (a) hvordan designprocessen udføres, (b) hvordan designet adresseres og (c) hvilken form det færdige design vil antage. Denne beslutningstagning kan være kompleks og kræver derfor en grundig undersøgelse, og at man tør udfordre sine beslutninger (Edelson, 2009, p. 108).

Vi har opbygget vores projekt med udgangspunkt i en model, hvor vi først har skabt vores empiri omkring vores kunde, og hvad der er vigtigt at opnå for denne. Derefter har vi defineret et point of view, baseret på kundens behov og indsigter. Vi definerer ud fra dette, hvilke behov vi vil dække. Det tredje step er ideudvikling, hvilket indebærer brainstorm og kreative løsninger. Herefter samles de sidste steps i en prototype, en grov skitse, der endnu ikke er finpudset, som vises frem for andre og man arbejder herefter videre fra denne feedback, før man i sidste led viser ideen for kunden og får dennes feedback. Dette er afbilledet i følgende figur:

bdr

I vores empathize-fase har vi undersøgt vores kunde, Coding Pirates. Gennem Coding Pirates’ hjemmeside fremgår det, at de har vision om, at udvikle børns teknologiske vovemod gennem et fokus på teknologisk forestillingsevne, opfindsomhed og skaberkraft. Dertil ønsker organisationen at skabe et fællesskab omkring børnenes teknologiske verden. Vi tog kontakt til Mikey Bruun Andersen, frivillig hos Coding Pirates, og aftalte at mødes til en snak, samtidig fik vi adgang til at deltage i en Coding Pirate aften og observere børnene kode spil.

For at kunne definere opgaven konkret, har vi spurgt ind til kundens behov og forsøgt at kortlægge, hvad der forventes, og hvordan vi kan samarbejde om projektet, så begge parter får noget ud af det. Mikey er åben for det virale- og webprodukt, vi har fundet ud af, vi vil lave. Det må, som tidligere beskrevet, gerne være kreativt og “stikke af”. Vi skal kun tage højde for Aarhus afdelingen, så vi skal for eksempel ikke tænke på hjemmesiden, som styres i København. Dog siger Coding Pirates, at vi godt kan få noget tekst ud på nettet, som vores webprodukt har taget udgangspunkt i. Målsætningen vi vil løse er, som nævnt, at få udsolgt til Game Jam eventet i november.

For at specificere vores kundes målgruppe samt disses behov, har vi udformet nedenstående DBR grid:

grid1

grid2.png

I vores brainstormingsproces har vi diskuteret, hvorvidt vil ville nå ud til forældrene, børnene eller de frivillige gennem Coding Pirates. Vi besluttede at tage udgangspunkt i Coding Pirates’ maskot Captain Hack. For at gøre produkt så viralt som muligt vil vi underbygge vores virale produkt med humor og (måske) derved gøre det delbart. Et benspænd er, at man ikke må reklamere direkte til børn, og vi er derfor nødt til at gøre det gennem forældrene. Samtidigt har vi en viden om, at børn i målgruppen ofte benytter YouTube og ser videoklip. Vi kom, som nævnt, derfor kommet frem til, at vi vil producere en viral video med piraten Hack og bære humor fremfor information.

I processen blev vi enige om, at benytte ”børnefantasi” og lade den vildeste fantasi blive til virkelighed. Vi vil derfor trække på computerspilsreferencer og inkorporere maskotten Hack i et hverdagsparadoks, som er vist i nedenstående udpluk fra vores tidlige brainstormfase:

Skærmbillede 2017-10-29 kl. 19.31.00

Ideen har udviklet sig til en prototype og vi har med et storyboard underbygget vores design:

board.pngVores webprodukt skal afspejle den virale video, men være mere informativ. Vi vil, som nævnt, udarbejde en kommunikationsstrategi for Game Jam 2017. Planen er at udarbejde et opslag om ugen, cirka 1 måned optil eventet (uge 43, 44, 45, 46). Opslagene er, som tidligere beskrevet, voxpop, hvor Hack stiller folk i bybilledet spørgsmål for at etablere Hacks persona. Små videoer, hvor Hack interviewer Mikey for at skabe information om eventet. Samtidigt vil vi på Facebook gerne poste memes/visuelle posts (Countdown, vi glæder os til den 18./19.) med inspiration fra DR Ultra (se eventuelt: https://www.instagram.com/p/BZc5SiQgBxs/?taken-by=dr_ultra, https://www.instagram.com/p/BZWBzESAMEM/?taken-by=dr_ultra). Den sidste uge, i uge 46, vil Facebooksiden være præget af indhold, hvor man kan følge med i forberedelserne. Nedenstående har vi eksempler på brainstorm af vores webprodukt samt et eksempel på et webpodukt, vi har tænkt os skal slås op på Facebooksiden.

mind

memeee.png